Přesně 5,8 milionů útoků malwaru a dalšího škodlivého softwaru maskovaného jako populární počítačové hry odhalila a zablokovala v období od 3. čtvrtletí 2020 do 2. čtvrtletí 2021 bezpečností řešení od společnosti Kaspersky. Zvýšený počet útoků může mít za následek rychlé omezení herních aktivit během lockdownových omezení. Údaje pocházejí z nejnovějších zpráv společnosti Kaspersky, které se zabývají kybernetickými hrozbami souvisejí s hraním her a jejich vývojem v průběhu pandemie. V České republice připadaly tři zachycené útoky na tisíc uživatelů online her.
Herní průmysl zaznamenal v posledních 18 měsících nebývalý růst. Svůj podíl na tom měl bezesporu fakt, že lidé nucení pobývat převážně doma hledali alternativní způsoby zábavy. I když se pandemická situace v tomto roce zmírnila, poptávka po hrách by podle prognózy měla růst a dosáhnout do konce roku potenciálního vrcholu ve výši 75,5 milionů USD. Analytici společnosti Kaspersky proto sestavili přehled různých hrozeb, se kterými se její uživatelé v souvislosti s hranicemi během pandemie setkávali - od potenciálních útoků na počítače a mobilní zařízení až po phishingová schémata.
Útočníci se soustředí především na mobilní hry
Aby společnost Kaspersky získala jasnou představu o aktuálních trendech, analyzovala útoky vedené pomocí malwaru a dalšího nebezpečného softwaru maskovaného jako 24 nejoblíbenějších počítačových her a 10 nejúspěšnějších mobilních titulů roku 2021. Výsledky ukázaly, že kybernetické hrozby spojené s PC hrami prudce vzrostly se zavedením lockdownů ve 2 . čtvrtletí 2020 a úspěšně dosáhlo 2,48 milionu detekcí, což představuje 66 % nárůst oproti 1. čtvrtletí 2020, kdy bylo detekováno 1,48 milionu útoků. Zajímavé je, že ve 2. čtvrtletí 2021 počet útoků a postižených uživatelů prudce kleslo - na "jenom" 636 904 útoků.
Mobilní hry vykazují jinak odlišný trend: počet zasažených uživatelů vzrostl na začátku pandemie o 185 %, z 1138 uživatelů v únoru 2020 na 3253 uživatelů v březnu 2020, a do 2. čtvrtletí 2021 klesl jen o 10 %. Naznačuje to, že mobilní aktivity zůstávají pro kyberzločince oblíbené i v době postupného rozvolňování lockdownových restrikcí.
Hrou, která byla zneužívaná k zamaskování distribuce škodlivého softwaru a malwaru na PC i mobilních zařízeních, se stal Minecraft. K mimořádné popularitě Minecraftu přispívá i to, že existuje více verzí a mnoho módů - další úpravy, které zpestřují hraní a umocňují herní zážitek. Mody jsou obvykle vytvářeny přímo hráči a jsou neoficiální, což poskytuje vhodné krytí pro škodlivé programy. Od července 2020 do června 2021 bylo distribuováno 36 336 složek vydávajících se za Minecraft. Zasáhly 184 887 uživatelů PC a vedly k 3 010 891 pokusům o infekci, což je téměř polovina zjištěných složek a útoků v tomto období.
Většinu složek šířených pod rouškou herních titulů tvořily downloadery, programy, které stahují do infikovaných zařízení další software a adware. Uživatelé PC i mobilních zařízení však jsou někdy vystaveni mnohem závažnějším hrozbám. Mezi nimi byly i programy typu Trojan-Stealer kradoucí údaje o kryptoměnách a další cenná data, Trojan-Banker shromažďující údaje o elektronickém bankovnictví a platebních kartách nebo Backdoor umožňující ovládnutí napadeného zařízení.
Pandemie jasně nahrála zločincům, říká expert
"Pozorujeme jasný vliv pandemie na výskyt hrozeb podobných s hrami. S rostoucím počtem lidí, který se věnujeme hraní, se stále více z nich setkávalo s hrozbami, které byly maskové jako hry. Tyto hrozby se šíří většinou dvěma způsoby. Prvním jsou phishingové stránky - objevilo se jich nesčíslné množství, jsou zaměřené na různé herní platformy a mnohé z nich jsou pro běžné uživatele velmi těžko rozeznatelné od regulérních stránek. Druhým přenašečem infekce jsou warezové stránky - konkrétně jsme sledovali dobře koordinovanou kampaň, která prostřednictvím jakýchkoli stránek šířila nebezpečný dropper, který zasáhl uživatele ve 45 zemích, " popisuje Anton V. Ivanov , bezpečnostní analytik společnosti Kaspersky.
"S rozvojem herních doplňků a měn se herní průmysl stává pro kyberzločince ještě lukrativnějším a lákavějším. Snad nejvážnějším rizikem spojeným s hrozbami cílícími na hráče je odcizení přihlašovacích údajů k účtu - ať už jde o přihlašovací údaje k hernímu účtu, nebo, což je ještě horší, k bankovnímu či kryptoměnovým aplikacím. Celkově vzato je pro bezpečné hraní důležité používání oficiálních obchodů a zůstat ostražitý při prohlížení obsahu souvisejícího s hrami, " dodává Anton.
Pokud se chcete vyhnout problémům se zavirovanými hrami, zvažte následující doporučení bezpečnostních odborníků společnosti Kaspersky: