Další aktuality
24.7.2024
Přehled hrozeb pro Android: Falešné hry Českem stále šíří adware a bankovní malware
Adware Andreed, dlouhodobě přítomná hrozba pro platformu Android v České republice, v červnu opět posílil...

22.7.2024
Vyjádření NÚKIB ke globálním výpadkům IT systémů
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost v tuto chvíli mapuje dopady způsobené chybnou aktualizací...

19.7.2024
ESET: Velký návrat spywaru Agent Tesla, v červnu se jeho detekce vyšplhaly ke třetině všech případů
Po dočasném květnovém útlumu se do čela pravidelné statistiky vrátil spyware Agent Tesla. Cílil přímo na Česko v nejsilnější kampani letošního roku...

17.7.2024
12 věcí, které byste nikdy neměli sdílet na sociálních sítích
Za ochranu soukromí je odpovědný především každý uživatel. Jakkoli to zní banálně, není to snadné...

16.7.2024
Hrozby pro macOS: Škodlivá reklama si hledá cesty do zařízení přes napodobeniny přehrávačů
Útočníci podporují šíření těchto neoficiálních nebezpečných aplikací také online reklamou a optimalizací pro vyhledávače...

15.7.2024
Tipy pro kyberbezpečnost na cestách
Kybernetická hygiena je jako ta osobní – základem je mít každodenní rutinu...

12.7.2024
Kyberzločinci mají také oblíbené nástroje s umělou inteligencí
Jedná se o velmi nebezpečný trend, který mění digitální svět...

11.7.2024
Strategie, které mají smysl v komunikaci značek směrem ke Generaci Z
Generace Z oceňuje autentickou a upřímnou komunikaci. Její členové jsou skeptičtí vůči přehnaným marketingovým sdělením...

9.7.2024
Občanka v mobilu: Pohodlí a rychlost nebo nebezpečí pro data?
Již polovina z nás v Česku využívá, nebo plánuje využívat aplikaci eDoklady...

8.7.2024
Na nový zákon o kybernetické bezpečnosti se většina firem zatím nepřipravuje
Přes 70 % oslovených společností se zatím na nový zákon o kybernetické bezpečnosti nepřipravuje...


více v archivu
potřebujete poradit? - jsme tady

Antispam: jak poznat nebezpečnou komunikaci a škodlivé e-maily?

Sdílej na Facebooku
13.5.2024

Když jde o spam, spoléháme se na filtry v e-mailových schránkách. Útočníci jsou však mistry nebezpečných e-mailů, a tak není od věci hledat spolehlivý antispam k ochraně naší online komunikace.

Mnozí z nás e-mailové bezpečnosti nevěnují příliš pozornosti, ale to by mohla být chyba. Komunikaci na internetu bereme jako neoddělitelnou součást našich online životů a leckdy se prostě spoléháme na to, že nevyžádaná zpráva skončí v příslušné složce, do které nikdy nenahlídneme. Jenže spam si i tak může najít cestu a namísto neškodného reklamního sdělení může být zpráva pokusem o phishingový útok nebo podvodnou nabídku. V dnešním světě může být nevyžádaná pošta také zdrojem dezinformací.

Zatímco ještě před pár lety byl spam k vidění především v e-mailech, dnes se s ním můžeme setkat i v SMS nebo chatovacích aplikacích. Útočníci navíc stále hledají nové cesty, jak k nám nebezpečnou zprávu doručit tak, aby ji e-mailové filtry a zabezpečení v naší elektronické poště nezachytily.

Spam versus phishing
Zatímco spam je souhrnné označení pro veškerou nevyžádanou komunikaci online, phishing pak představuje jednu z jeho variant, která je dnes zdrojem stejného nebezpečí, jako samotný malware.

Phishingové zprávy jsou silně manipulativní a mají nás donutit k okamžité akci, nad kterou nemáme přemýšlet. Často jsou tak hlavními příběhy této komunikace hacknutý bankovní účet, zděděné miliony nebo domnělý blízký v nesnázích. Takové zprávy v nás vyvolávají silné emoce, negativní i pozitivní, a vypínají nám tak racionální myšlení. To je ale zrovna k obraně před těmito útoky klíčové.

Útočníci se při phishingových útocích často také vydávají za nějakou známou instituci – typicky banku, přepravce nebo IT podporu. Nebo se mohou tvářit jako naši přátelé nebo kolegové z práce. V takových případech je důležité zachovat chladnou hlavu a v případě, že se jedná o nějakou naléhavou situaci k řešení, je na místě zbystřit: Z jaké adresy zpráva přišla? Nejsou v komunikaci nějaké chyby? Sedí tón komunikace, je příliš formální nebo naopak až příliš přátelský?

spam

Pamatujte, není nic špatného na tom se protistrany doptat na další informace či zavolat na oficiální zákaznickou linku a požadavek si ověřit. Svým přátelům a kolegům můžete v případě pochybností také vždy zavolat.

Spam zacílený na elektronickou poštu
Kromě toho, že je e-mail stále jednou z nejpoužívanějších forem komunikace, je také úložištěm celé řady našich citlivých dat – využijeme ho při komunikaci s lékařem, právníkem nebo pojišťovnou. Útočníci to moc dobře vědí, a proto jsou naše e-mailové schránky tak často pod palbou spamu.

Jak už bylo řečeno výše, může se dnes na nás snést celá řada méně či více nebezpečných nevyžádaných zpráv. Když vezmeme stranou podvodné reklamní sdělení, může se jednat i o zprávy, které mohou sloužit k celé řadě dalších útoků:

Přílohy e-mailů, které ukrývají spyware
Jakmile stáhneme a otevřeme nebezpečnou přílohu se spywarem, vpustíme tento škodlivý kód do zařízení a ten následně odcizí naše hesla a přihlašovací údaje.

Sociální inženýrství ve spamových kampaních
Jeden phishingový e-mail může vést k získání přístupů do našeho online bankovnictví, nebo k získání našich dat, která budou sloužit k dalším typům manipulativní komunikace – například smishingu nebo vishingu.

Credential stuffing
Díky získanému heslu, například s pomocí spywaru nebo phishingového útoku, mohou útočníci dále pokračovat tímto útokem. Spoléhají se při něm na to, že používáme stejné přihlašovací údaje i na jiných účtech. Ty se pomocí automatizovaného softwaru pokusí prolomit.

Převzetí kontroly nad e-mailovou schránkou
Jakmile budou mít útočníci volný vstup k přihlášení do e-mailu, mohou náš účet využít například k resetování našich dalších účtů a k jejich odcizení. To je bohužel častým případem při krádeži účtů na sociálních sítích. Většina webových stránek, kde máme zařízený svůj účet, umožňuje zasílat odkaz pro resetování. Po únosu našeho e-mailového účtu se útočník k tomuto odkazu snadno dostane a využije toho ke změně dalších hesel.

Jedno je dobré vědět – riziko může vznikat již při samotném otevření spamových zpráv. Ani nemusíme klikat na odkaz nebo stahovat a spustit přílohu. Už jen otevřením zprávy totiž dáváme jeho odesílateli vědět, že je náš e-mail aktivní a že ho používáme.

Spam v chatu nebo SMS
Také ve zprávách v chatovacích aplikacích nebo v SMS platí stejné triky kyberútočníků, ačkoli v těchto případech může být složitější nebezpečnou komunikaci poznat. Útočníci se totiž mohou vydávat za někoho, koho známe, pokud se zmocnili jeho profilu.

Podobně, jako u nevyžádaných e-mailů, i zde bychom měli mít na paměti bezpečnostní zásady. Měli bychom být skeptičtí ke každé zprávě z cizího čísla, nebo od lidí mimo okruh našich přátel. Vhodné je k této komunikaci vždy přistupovat tak, jakoby by byla od podvodníka.

Obezřetnost je ale namístě i u zpráv od našich přátel. Zbystřete u nečekaných žádostí, které běžně nedostáváte. Pokud po vás chtějí něco, co se vymyká vašim běžným pořádkům, není nic snazšího, než jim prostě zavolat a zeptat se jich na podrobnosti.

S obranou pomůže antispam i naše vlastní skepse
Nikdo z nás nemůže mít nikdy jistotu, že ve spěchu či ve chvilce nepozornosti neklikneme na nebezpečný odkaz v nevyžádané zprávě. Přesto existuje několik pravidel kybernetické bezpečnosti, na která bychom při komunikaci v online světě neměli zapomínat.

Protože žijeme v době, kdy nemůžeme mít jistotu, že to, co vidíme nebo slyšíme, je pravda, je naší nezbytnou výbavou i obyčejný selský rozum a zdravá dávka skepse. Pokud dostaneme nějakou senzační nebo naopak příliš dramatickou zprávu, mělo by to pro nás být upozorněním na to se zastavit a začít se ptát po více informacích.

Pravidlem tesaným do kamene pak také je neotvírat nikdy přílohy a neklikat na odkazy v nevyžádaných zprávách, od neznámých uživatelů, ale i od přátel, pokud takovou zprávu nedoplní nějakým podrobnějším vysvětlením.

A pak jsou tu také nástroje antispamové ochrany. Anti-spam obsahuje kombinaci několika bezpečnostních principů, které zajišťují tzv. nadřazené filtrování příchozí pošty v našich e-mailových schránkách – jinými slovy tento nástroj kontroluje náš mailbox a udržuje poštovní schránku čistou.

Zdroj: dvojklik.cz



Cena:    0 Kč
Něco navíc
máme pro Vás dárek

SPOKOJENÍ ZÁKAZNÍCI

Musím se přiznat, že s tak ochotným a hlavně trpělivým operátorem jsem se už dlouho nesetkal.

Patří mu proto srdečný dík! Domnívám se, že tento neobvyklý přístup operátora k zákazníkovi si zaslouží i zveřejnění


Rudolf Wonka, Litoměřice

#1

Protože jsem laik a nerozumím antivirovým programů velmi si cením s jakou jednoduchostí a elegantností mně dovedla technická podpora předat potřebné informace tak, abych jim porozuměl.

Protože si takového jednání velmi cením, považuji za vhodné poděkovat také Vám za dobře vybraný a proškolený personál.


Roman Jakubík

#2

Chci vám poděkovat
za profesionalitu a za pomoc při instalaci antiviru do počítače.

Moc vám děkuji a zůstáváme nadále vašimi klienty.


Ludmila Ferencová

#3

Moc děkuji za pomoc, už to funguje podle mých představ.

Udělali jste mi radost, že se na vaši podporu mohu spolehnout, to vždy potěší.
Ještě jednou díky a hezký den.


Ivana Stinková
Mělník

#4

Děkuji za odpověď
hned to zkusím.
Pěkné vánoce. Strašně jste mě překvapili rychlou odpovědí.


Dagmar Niklová
Olomučany u Blanska

#5

Dík za pomoc

Konečně jsem KIS nainstaloval. Musím konstatovat, že by se mi to nepodařilo bez vaší pomoci.
Takže ještě jednou díky a hodně zdaru.


Milan Selucký

#6

Dobrý den,

ráda bych Vaším prostřednictvím poděkovala p. Martinovi, který se mi po 2 dny trpělivě věnoval při nastavení antivirového programu.

Je vidět, že umí pracovat nejenom s anti-virem, ale i anti-talentem na PC.

Předejte prosím toto poděkování i jemu nadřízenému pracovníkovi!!


Irena Procházková
MŠ Mezi Domy, Praha

#7

Díky Vašim nástrojům na čištění jsem si mohl vyčistit PC, neboť se neustále zpomaloval a výsledek je pro mne překvapující. Jsem sice laik, ale věřím, že to využívají i odborníci. Děkuji za veškerou tech. pomoc.


Bělík Josef
Praha

#8

Velmi oceňuji přístup firmy k řešení mého problému. Jednalo se o poměrně složitou věc. Díky serióznímu přístupu firmy AntivirovéCentrum jsem problém skutečně vyřešil k mé spokojenosti.


František Farář
Karlovy Vary

#9


Doporučujeme
Eset Nod32 Antivirus, Eset Smart Security Premium, Eset Internet Security

získejte plnou verzi antivirového programu zdarma

Odkazy
Igiho stránka o virech: www.viry.cz

Cílem serveru HOAX.cz je informovat uživatele o šíření poplašných, nebezpečných a zbytečných řetězových zpráv, se kterými se denně setkává a které ohrožují běžné používání internetu.

diallix.net
Vaše řešení kybernetické bezpečnosti - Norton 360
Verze Shop-NET: 2.14.9.25

Možnosti platby:

- převodem na účet
- platební kartou
- dobírkou

VISA Maestro VISA Electron MasterCard

Možnosti dodání:

- elektronické licence - zdarma
- dárky k objednávce - zdarma