Množství malwaru, který cílí na mobilní zařízení, velmi prudce roste. V roce 2016 došlo k téměř trojnásobnému nárůstu detekcí mobilního malwaru oproti roku 2015. Mezi nejčastěji zastoupenými škodlivými programy útočícími na mobilní zařízení jsou nyní podvržené reklamy ve formě tzv. trojských koní.
Uvedený prudký nárůst mobilního malware popisuje výroční zpráva společnosti Kaspersky Lab – Mobile Virusology report. Podle uvedené zprávy nejrozšířenějším typem trojského koně v roce 2016 byla jeho reklamní varianta, která stála za 16 z 20 malwarových programů. Tito trojští koně jsou schopni zmocnit se rootovacích oprávnění, která jim umožní nejen agresivně zobrazovat reklamu na infikovaných zařízeních, ale jsou též schopni skrytě instalovat jiné aplikace. Někteří reklamní trojští koně jsou dokonce schopni napadnout zálohovací systém, čímž prakticky znemožní vyřešení problému uvedením zařízení do továrního nastavení.
Zástupci tohoto druhu škodlivého softwaru byly opakovaně nalezeni i v oficiální aplikaci obchodu Google Play, například maskovaní jako průvodce pro hru Pokemon GO. V tomto konkrétním případě byla aplikace stažena více než půl milionem uživatelů, přičemž je detekována jako Trojan.AndroidOS.Ztorg.ad.
Smutným faktem je, že v mnoha případech byli trojští koně schopni zneužít již zazáplatované zranitelnosti, protože si uživatelé nestáhli nejnovější aktualizace systému.
Výrazný narůst byl zaznamenám také u mobilního ransomware. Mobilní ransomware většinou překryje displej napadeného zařízení zprávou vyžadující zaplacení výkupného, čímž znemožní používání celého zařízení. V roce 2016 bylo napadeno 153 258 unikátních uživatelů ve 167 státech programy trojan-ransom, což představuje 1,6 násobný nárůst oproti předchozímu roku.
Raketově rostoucí hrozbou jsou také mobilní bankovní trojani. Za rok 2016 bylo mobilními bankovními trojany napadeno přes 305 000 uživatelů ve 164 zemích. Předešlý rok šlo o 56 000 uživatelů ve 137 zemích. Mobilní bankovní trojští koně se také v průběhu roku vyvíjeli. Mnoho z nich dokázalo obejít nové bezpečnostní mechanismy operačního systému Android a mohli tak pokračovat v kradení uživatelských informací.
"Množství reklamních trojských koní v roce 2016 neustále rostlo. Kyberzločinci využívají faktu, že většina zařízení nemá nejnovější aktualizace operačního systému, nebo jsou provedeny pozdě, čímž se stávají náchylnými vůči hrozbám," řekl k výsledkům průzkumu Petr Kuboš z Kaspersky Lab.