Množí se dotazy uživatelů. kteří chtějí používat produkt Avast Free Antivirus, ale díky vlastní nepozornosti aktivují zkušební verzi Avast Internet Security na 60 dnů zdarma. Vyplní ovšem údaje o platební kartě a nepřečtou pozorně podmínky této nabídky. A po uplynutí 60 dnů se velice diví, že "jsme jim z účtu strhli peníze bez jejich souhlasu".
Předně je potřeba zdůraznit, že my nikomu peníze z účtu či platební karty strhnout nemůžeme. Důvod je jednoduchý - nejsme výrobce produktů Avast/AVG a nemáme tudíž žádné informace o platebních kartách uživatelů, kteří si 60ti denní bezplatnou verzi aktivují. Pokud uživatel zkušební verzi aktivuje, jsou veškeré informace zasílány přímo výrobci. Přesněji řečeno jsou údaje poskytnuty dvěma další firmám, které působí celosvětově jako "které poskytují globální služby elektronického obchodování, plateb a marketingu" a které Avast využívá k distribuci a placení jejich produktů. Jde primárně o americkou firmu Digital River s evropskou dceřinnou společností Digital River GmbH. Druhou společností pak může být německá Nexway.
Jak to tedy funguje a v čem je rozdíl? Avast Free Antivirus je skutečně zdarma a po uživateli nechce žádné další informace, jako jsou platební údaje. Je to prostě produkt zdarma, který má svá funkční omezení a samozřejmě také omezení v poskytované technické podpoře. Tím to ale končí, uživatele na sebe nemusí výrobci v podstatě nic prozradit. Jakmile však uživatel nainstaluje Avast Free Antivirus, je mu nabídnuta možnost aktivovat 60ti denní zkušební verzi produktu Avast Internet Security. A zde je kámen úrazu. Uživatel si řekne - proč to nevyužít?
Jistě, proč to nevyužít. Jenže je nutné nejen bezhlavě klikat a vyplňovat formuláře, ale také číst, co se v těch formulářích píše. Jsou tam totiž velice důležité a podstatné informace.
Nainstalujete produkt Avast Free Antivirus. Ten se po nějaké době rozhodne vám nabídnou super možnost získat 60ti denní zkušební verzi produktu Avast Internet Security zcela zdarma. Zobrazí tedy následující nabídku: |
|
Pokud z nějakého důvodu souhlasíte a chcete nabídku využít, kliknete na Vyzkoušet zdarma a spustí se průvodce. Už v prvním kroku by měl všímavý uživatel zbystřit - když už "objednávám něco zdarma", proč tam nam mě koukají loga platebních karet či platebních společností? |
|
OK, nezbystřil jsem, takže pokračuju dál. Druhý krok formuláře již zcela jednoznačně požaduje vložení údajů o platební kartě, a to včetně CVV kódu! Co to znamená? Že vyplněním údajů předám Avastu možnost "dostat se k platební kartě" a tudíž také strhnout mi z účtu peníze. Stále to není podezřelé? Dobře, pokud mi to podeřelé nepřijde, vyplním údaje a pokračuju dál... |
|
!!! Vyplnil jsem údaje o platební kartě a pokračuji dál ke shrnutí platebních údajů. Na tomto formuláři se nachází ty nejdůležitější informace !!! Bohužel jsou to přesně ty informace, které uživatel jednoduše přeskočí, nepřečte si je a pak se samozřejmě diví. Je zde explicitně uveden následující text: Také souhlasíte, že každé předplatné se neustále bude obnovovat a budeme vám účtovat nesníženou cenu platnou v aktuální dobu (která se může měnit) plus daň, a to za každé 12mesíční období, dokud předplatné nezrušíte (jak je popsáno v našich zásadách stornování a vracení peněz) alespoň 15 dní před zahájením dalšího období. Z toho textu jednoznačně plyne, že když si to nepřečtete a nebudete se podle těchto zásad chovat, tak vám Avast prostě peníze strhne, protoze jste s tím zcela dobrovolně a bez nátlaku souhlasili!! |
|
Pokud vám tato "drobnost" unikne, nemůžete se pak divit, že vám z účtu "zmiznou peníze". Navíc ani dopředu nevíte, kolik to vlastně bude, takže se vám klidně může stát, že vám z účtu odejde například 1.190Kč a pět minut poté, co tohle zjistíte, vám antivir zobrazí speciální nabídku, ve které vám licenci nabídně za polovinu :))
Jaké ze všeho plyne poučení? Když někde něco vyplňuju, zvláště pak údaje o platební kartě, tak bych měl být zcela při smyslech a číst, co mi chce výrobce (či ten, kdo po mě chce údaje o platební kartě) sdělit. Jakmile jsou peníze z účtu pryč, je pak těžké bycha honit - je potřeba se obrátit na výrobce, což lze výhradně pomocí formulářů (telefonní čísla či mejlové adresy nehledejte, nemá to smysl) a doufejte, že když formuláře vypníte česky, že s vámi bude Avast česky komunikovat. Samozřejmě pokud se obrátíte na podporu firem, které pro Avast platby zprostředkovávají (výše zmíněné Digital River či Nexway), komunikace v češtině se rozhodně nedočkáte. Podmínky storna a vrácení peněz najdete zde zcela dole.