Počítače, chytré telefony a internet se staly v současnosti pro děti takovou samozřejmostí, že už si bez nich nedovedou svůj volný čas ani představit. Spustit video a ovládat aplikace dokáží dříve, než se postaví na nohy. Denně děti podle loňského průzkumu Kaspersky Lab tráví na síti v průměru téměř 3 hodiny. Vedle zábavy a rozptýlení ale na děti mohou na internetu číhat mnohá nebezpečí. Kolik toho o nich vědí a jak úspěšně se jim budou vyhýbat záleží především na jejich rodičích. Těm nyní Kaspersky Lab přichází na pomoc s projektem Zelený medvěd.
Větší bezpečí svých potomků ve světě internetových diskuzí, online her a sociálních médií mohou rodiče zajistit radou, vysvětlením nebo i konkrétními opatřeními. Jasné a užitečné vodítko, na co se zaměřit a jak s dětmi o problémech na síti hovořit, nově nabízí odborníci na kybernetickou bezpečnost prostřednictvím Zeleného medvěda. Tato postava bude skrz různé kanály promlouvat jak k rodičům, tak i k samotným dětem, a motivovat je, aby se více starali o své digitální soukromí a nedali kyberzločincům šanci zneužít jejich zařízení nebo účty.
Dvěma hlavními pilíři edukativní kampaně Kaspersky Lab jsou zábavný kvíz a vzdělávací knížka Kasper, Sky a zelený medvěd. Prostřednictvím online dotazníku, v němž děti zaškrtnou odpovědi u 13 jednoduchých otázek, získají rodiče informace o tom, jestli má jejich dítě základní povědomí o tom, jak se chovat v internetovém prostředí. Ke každému bodu jim navíc odborníci poskytnou tipy, jak děti poučit a upozornit na nástrahy internetu.
Na speciální stránce zelenymedved.cz najdou rodiče rady, jak se svými dětmi mluvit o problémech, se kterými se mohou setkat na internetu. Na základě odpovědí z kvízu pak dostanou na míru šitá doporučení, která se týkají bezpečnosti jejich dětí. Spolu s odpověďmi a doporučeními si také mohou stáhnout digitální verzi dětské knížky Kasper, Sky a zelený medvěd od dánské spisovatelky Marlies Slegersové. V ní se devítiletý Kasper a jeho nejlepší kamarádka Sky vydávají prozkoumat digitální svět. Na této cestě je doprovází a ve svízelných situacích pomáhá zelený plyšový medvěd Midori Kuma. Děti navíc zodpovězením otázek získávají šanci vyhrát jednu z hlavních cen jako jsou Sony PlayStation 4 slim, Samsung Galaxy A7 nebo chytrý náramek Garmin vivofit junior2. Slosování o výhry proběhne na konci června.
„Aby rodiče mohli svým dětem poradit, jak zvládat nástrahy internetu, musejí mít dobrý přehled o tom, co v tomto prostředí dělají a jak se chovají. Náš nový projekt se jim snaží vyjít maximálně vstříc. Díky kvízu získají nejen přehled o online aktivitách dětí a jejich povědomí o rizicích, ale také odborné rady a doporučení. K tomu jsme si pro každého navíc připravili netradiční a zábavnou knížku, která má děti naučit, jak správně používat internet,“ říká Miroslav Kořen, generální ředitel pro východní Evropu ve společnosti Kaspersky Lab.
Vzdělávat děti a dlouhodobě je vést k obezřetnosti na internetu je v dnešní digitální době nutností. Podle loňského průzkumu totiž tři čtvrtiny (75 %) mladých Čechů mají profil na Facebooku. V tomto propojeném prostředí mohou ale narazit na mnohé hrozby, ať už v podobě kyberšikany, nebo sextingu. O tom, že riziko není malé, vypovídá i další zjištění průzkumu – 20 % mladých Čechů komunikuje na sociálních sítích s lidmi, které zná pouze online. Společnost Kaspersky Lab se i proto snaží dětem radit, jak nenaletět podvodníkům nebo o sobě neprozrazovat citlivé informace. V tom jim nyní pomůže Zelený medvěd společně se speciálním řešením Kaspersky Safe Kids, které je navržené tak, aby je efektivně chránilo a zároveň vedlo k bezpečnému chování na internetu.