Rekordní sumy plánují během letošních předvánočních nákupů poslat e-shopům zákazníci z evropských zemí. Podle průzkumu společnosti Kaspersky více než polovina respondentů (52 %) hodlá utratit více peněz než v loňském roce, který nebyl poznamenán vládními opatřeními proti šíření koronaviru Covid-19. Ačkoli nebudou otevřeny kamenné obchody, nebo jejich provoz bude výrazně omezen, lidé chtějí nakupovat více než loni, a to téměř výhradně přes internet. S tím však počítají podvodníci, kteří se soustředí na vytváření falešných slevových nabídek a důvěryhodných kopií známých e-shopů.
Za slevu udělá zákazník téměř cokoli. Bohužel
Důležitou roli při rozhodování o koupi vánočních dárků hrají slevy. Právě na nich podvodníci staví většinu svých aktivit. Z průzkumu společnosti Kaspersky vyplývá, že 84 % zákazníků nevidí jako problém sdílet s prodejcem podrobnější osobní data, například e-mailovou adresu a telefonní číslo, oplátkou za získání velkých slev na vánoční nákupy. Pouze čtvrtina (25 %) dotázaných si uvědomuje, že se podvodné nabídky objevují častěji během období vánočních svátků a výprodejů, a není ochotna riskovat kvůli větším slevám. Méně než pětina (17 %) spotřebitelů tvrdí, že budou nakupovat výhradně u zavedených značek, aby se vyhnuli ohrožení bezpečnosti.
"Falešné kampaně a phishingové útoky se nevyhýbají ani Česku. Nejvíce je pociťují především banky a přepravní společnosti, ale i české e-shopy představují pro útočníky velkou motivaci. Hlavním důvodem je fakt, že u nakupujících na konkrétním e-shopu je velká pravděpodobnost, že na něm budou brzy nakupovat znovu. Útočník má tedy větší šanci, že oběť udělá chybu. Lidská zvědavost je jednou z nepopulárnějších hackerských taktik," říká Michal Lukáš, Presales Manager ve společnosti Kaspersky pro region střední a východní Evropy.
Nákupy na poslední chvíli? Riziko podvodu stoupá
Slevy dokáží potlačit obezřetnost i u zákazníků, kteří by se jinak nad podezřele nízkými cenami pozastavili. Pouze třetina (33 %) dotazovaných není ochotna nakupovat na e-shopu, který nevypadá důvěryhodně, a ještě menší počet (29 %) si je jist, že si uvědomuje potenciální bezpečnostní rizika, která souvisejí s nákupy od neznámých značek nabízejících značné slevy, jež se mohou ukázat jako podvodné. Nedá se přitom říci, že by některá skupina zákazníků byla ohroženější než zbytek populace. "Pozor si musí dávat úplně každý, protože stačí pouze chvilka nepozornosti a útok může být úspěšný. Je to jako řídit auto - pokud dodržujete pravidla silničního provozu, riziko nehody je výrazně nižší... Snadným cílem může být také někdo, kdo sice používá kvalitní bezpečnostní software na svém počítači, kde byl útok detekován a zablokován, ale otevře si phishingový e-mail na mobilním zařízení, kde ochranu neřeší," varuje Michal Lukáš. Ochranu mobilních zařízení totiž uživatelé používají výrazně méně než u počítačů a notebooků.
Riziko nákupu na podvodném e-shopu roste s blížícími se Vánocemi. Z průzkumu společnosti Kaspersky vyplývá, že asi třetina uživatelů (34 %) nechává nákupy vánočních dárků na poslední chvíli, protože doufají, že tak získají vyšší slevy. Ve stresu pak věnují méně pozornosti tomu, zda je daný e-shop důvěryhodný a soustředí se výhradně na lov co nejvýhodnějších cen. Přes internet chce přitom většinu vánočních dárků letos nakupovat na 60 % evropských zákazníků. To představuje desítky a stovky milionů potenciálních obětí internetových podvodníků.
Několik rad, jak nenaletět podvodníkům
Společnost Kaspersky naléhá na lovce výhodných nabídek, aby si při nákupech na internetu byli vědomi potenciálních podvodů, jež Black Friday a vánoční slevové akce mohou přinášet. Vypadá-li nabídka příliš výhodně, než aby to mohla být pravda, pak jde s největší pravděpodobností o podvod. Nakupujte o těchto Vánocích online s důvěrou, stačí se držet našich rad, jak se vyhnout podvodným prodejním nabídkám:
"Riziko nepředstavují pouze falešné e-shopy, ale také phishingové domény, nebezpečné a nežádoucí aplikace. Seznam těchto podvodných stránek a aplikací máme k dispozici a neustále jej aktualizujeme, takže veškeré bezpečnostní produkty Kaspersky jej využívají a přístup k tomuto škodlivému obsahu blokují. A je jedno, zda jde o ochranu počítače, tabletu, serveru nebo mobilního zařízení," uzavírá Michal Lukáš ze společnosti Kaspersky.
Data k podvodným e-shopům čerpají firmy zaměřené na kyberbezpečnost také z lokálních organizací jako je Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta pravidelně do svých seznamů přidává nové a nové adresy, které se snaží zákazníky připravit o peníze - a spousta z nich na první pohled vypadá naprosto důvěryhodně.