Podvodníci se vydávají za Tesco, Penny a Lidl
20.11.2019
Podvod pod hlavičkou řetězce Tesco
Když rozkliknete odkaz v aplikaci WhatsApp, zavede vás na adresu www.tesco.com-entradas.com. "Získání poukazu" má jednu podmínku. Musíte zprávu odeslat dalším 20 lidem. Bohužel vás po odeslání zprávy vašim blízkým žádná výhra nečeká. Podvodníci se vám v dalším kroku pokusí podstrčit soutěž o získání iPhonu. Podmínkou je odeslat SMS, která je zpoplatněná. A vy nejenže pošlete útočníkům pěkně tučnou sumu za jednu SMS, ale jako bonus jim předáte i svoje telefonní číslo a rozšíříte falešnou zprávu mezi své blízké.
Penny a Lidl nezůstává pozadu
Podvodníci nevsází pouze na jednu kartu. Když se vydají za více obchodních řetězců, utrží více peněz. A proto není divu, že podvody pod hlavičkou těchto tří řetězců mají na svědomí ti samí autoři. Útočníci nejprve nabízí kupóny ve výši od 2000 do 20 000 Kč, následně se snaží oběť zlákat na výhru iPhonu. Abyste se zapojili do soutěže, musíte odeslat zpoplatněnou SMS, tím jim pošlete finanční obnos a navíc ještě útočníci získají vaše telefonní číslo, v případě Tesca i čísla vašich známých. Na rozdíl od Tesca se tyto dvě podvodné kampaně šíří sdílením na Facebooku.
Jak se nenachytat?
5 znamení, že je něco špatně:
- Něco zadarmo? To je první varovný signál! Pamatujte, že nikdo vám nic nedá zadarmo. V tomto případě zaplatíte zpoplatněnou SMS a navíc ohrozíte i své blízké, tím že jim podvod přepošlete.
- Nátlak. Podvodníci sází na hru s časem a ukazují vám, jak rychle ubývá počet poukázek. Záměrně vyvolané emoce s cílem někoho zmanipulovat či upozorňování na naléhavost situace nikdy nevěstí nic dobrého.
- URL adresa vám často pomůže zjistit, zda se jedná o podvodnou stránku. V případě Tesca je to zjevné na první pohled. Nejedná se totiž o doménu Tesca ale o doménu com-entradas.com. Může vás zmást začátek URL, kde je napsané "tesco". To ale nic neznamená, jedná se totiž o subdoménu. Pro vás je důležitá doména.
- Sledujte datum. Podvodníci se snaží, aby nabídky působily co nejvíce aktuálně. Platí to i v tomto případě. Pokud si tu samou nabídku zobrazíte druhý den, změní se datum vydání akce na aktuální.
- Pátrejte po všem podezřelém. Pokud byste si nevšimli ničeho podezřelého u předchozích bodů, zabrouzdejte do komentářů. Jedná se o českou nabídku, tak proč se pod nabídkou objevují především komentáře od lidí s cizími jmény psané špatnou češtinou nebo anglicky? Jedná se o tzv. fake users. V neposlední řadě také zkontrolujte jazyk celého rozhraní, který ani v tomto případě moc nepřidává na věrohodnosti.