Deepfake je označení pro realistickou úpravu obrazu či zvuku. Využívá pokročilého počítačového zpracování dat umělou inteligencí a upraví tak například tvář osob, mimiku jejich obličeje a řeč. Lidé pak ve videu vykonávají činnosti, které ve skutečnosti nedělají, a říkají to, co nikdy nepronesli.
Nejčastějším typem deepfake útoku zaměřeného na firmy bude falšování hlasu nadřízeného v telefonu. Útočníci snadno naleznou potřebné kontakty například na webových stránkách a zavolají z podvrženého telefonního čísla, kde uměle vytvořený, a přitom známý hlas nadřízeného může dát příkazy například k převedení finančních prostředků nebo předání určitých informací ven z firmy. Podobně lze využít i deepfake videí v online schůzkách.
„V oblasti odhalování kybernetických podvodů jsme vždy měli výhodu složitosti českého jazyka. Často se tak stačilo soustředit na gramatické chyby a nesmyslná slovní spojení v podvodných e-mailech, které se snažily vylákat citlivé informace či přístupové údaje. Využívání nástrojů umělé inteligence ale postupně tuto výhodu eliminuje. Zároveň se aplikace pro tvorbu deepfake stávají stále více dostupnější a jednodušší na ovládání i pro laiky. Jejich využívání tak výrazně poroste a nejpozději v příštím roce se s nějakou formou kybernetického podvodu založeného na deepfake potká každá firma,“ říká Jiří Mojžíš, expert na fraud management a technický ředitel společnosti Analytics Data Factory.
Velkou hrozbou budou i falešná firemní prohlášení, kdy se na sociálních sítích objeví deepfake video, na kterém někdo z manažerů či zaměstnanců obviňuje konkurenci, obchodní partnery, nebo například „odhaluje“ nepravdivé interní informace firmy. I když se pravost videa ihned vyvrátí, může se v rámci internetu šířit roky a výrazně poškodit pověst i fungování firmy. Podobně lze v osobní rovině útočit i přímo na zaměstnance firmy, a to vydíráním deepfake nahotou – tedy uměle vytvořenými videi či fotografiemi.
„Podobně jako se neustále zdokonalují deepfake nástroje, zdokonalují se i nástroje na jejich detekci. Přesto ale největší roli zde budou hrát zaměstnanci – jejich osvěta v problematice deepfake by měla být cílem každé firmy. Právě zaměstnanci se s deepfake podvody budou setkávat stále častěji. A pokud například na základě kombinace zfalšovaného e-mailu a telefonického požadavku ředitele firmy účetní zadá platební příkaz, je zpravidla již pozdě cokoliv řešit. Důležitá je prevence,“ říká Lukáš Benzl, ředitel a zakladatel České asociace umělé inteligence.
Z důvodu stále rostoucího nebezpečí deepfake spolupracovala společnost Analytics Data Factory úzce s Českou asociací umělé inteligence na vzniku manuálu DEEPFAKE 2024: Obranná strategie pro české firmy, který je volně dostupný ke stažení na webových stránkách asociace: https://asociace.ai/deepfake-2024/.
Zdroj: SystemOnLine