Magazín Consumer Reports vydal svůj každoroční report věnovaný bezpečnosti a soukromí na internetu. Jednu sekci pak věnoval přímo problematice soukromí na Facebooku.
Řada zjištění přitom může být znepokojivá zejména pro manažery bezpečnosti v podnikovém prostředí. Ti by se na jednu stranu Facebooku nejraději zcela vyhnuli, ale na druhou stranu bude tato sociální síť v jejich firmách používaná ať se jim to líbí nebo ne.
O tom, že popularita Facebooku neklesá, svědčí jeho uživatelská základna čítající již více než 840 milionů lidí z nejrůznějších částí světa. V Česku je to podle údajů webu Check Facebook již více než 3,6 milionu uživatelů.
Velká část z těchto uživatelů ovšem vůbec netuší, kolik informací o nich Facebook sbírá a jak malou mají možnost jakkoliv tento fakt ovlivnit. Facebook je přitom doslova studnicí nashromážděných citlivých dat v neuvěřitelných objemech.
I když zástupci Facebooku samozřejmě tvrdí, že úroveň soukromí uživatelů je vysoce zajištěna, neustále je přitom monitorují bez jejich vědomí. Podle Consumer Reports dostane Facebook upozornění pokaždé, když uživatel navštíví libovolnou stránku s tlačítkem „Like“ (Líbí se mi) a to v i případě, že na toto tlačítko neklikne, když není přihlášen a nebo dokonce i pokud není uživatelem Facebooku samotného.
Report dále upozorňuje na skutečnost, že i pokud uživatel povolí zobrazování svých informací jen přátelům, může takový přítel bez vašeho vědomí převést vaše data na třetí osobu. A tento fakt nijak neovlivníte. Pro tyto účely existuje na Facebooku i řada zdánlivě neškodných aplikací v podobě her, které mají ovšem ve skutečnosti za účel získat přístup k vašim datům. Ta přitom mohou být velmi cenná pro marketingové účely, pro budoucí zaměstnavatele či třeba pro zloděje, kteří si mohou zjistit, na jaký večírek kdy plánujete jít. Důvodem existence této situace je podle expertů laxní politika Facebooku, který není tlačen udělat jakoukoliv změnu, protože většina uživatelů si není možnosti přístupu cizích osob ke svým datům vědoma.
Problémem je také to, že Facebook často algoritmy a nastavení soukromí mění, takže uživatelé se nedokáží ve změnách orientovat. Navíc jsou v publikování materiálů zcela bezstarostní a neuvědomují si, že k nim může mít přístup teoreticky kdokoliv. I přes tuto tristní situaci je pro firmy dnes prakticky nutností mít svojí stránku na Facebooku, snažit se zde propagovat svoji značku a budovat komunitu fanoušků. Protože díky rozšířenosti této sociální sítě se existence v ní stává prakticky nutností bez ohledu na rizika.
Nicméně jedna věc je firemní profil a druhá pak přímo pokusy o týmovou spolupráci zaměstnanců pomocí Facebooku, před kterou experti důrazně varují. Firma totiž nemá nijak zaručenu ochranu dat, které jsou zde uloženy a využití veřejných sociálních sítí pro interní účely tak může být zcela zásadní chybou. Firmy jsou také vystaveny tomu, že prakticky nemají jak zaměstnancům Facebook zakázat. Pokud přístup na něj zablokují v rámci firemní sítě, pracovníci jednoduše použijí svůj smartphone nebo tablet a firma nemá absolutně žádnou kontrolu nad tím, co zde publikují.
Jedná se tak doslova o černou díru v oblasti podnikové bezpečnosti, kterou lze jen obtížně zacelit. Experti proto radí místo jednoduchých zákazů zaměstnance vzdělávat a snažit se jim vysvětlit možná rizika Facebooku. A to nejen pro byznys firmy, ale i pro jejich vlastní soukromí.
ZDROJ: ictmanazer.cz