Děti mají čím dál větší zálibu v nakupování na internetu. Vyplývá to z výročního reportu společnosti Kaspersky, podle kterého se jejich zájem o oblast e-komerce více než ztrojnásobil. Zájem dětí o e-shopy stoupl ze 2 na 9 %. Report, vycházející z anonymizovaných dat z produktů Kaspersky obsahujících funkci rodičovské kontroly, se zabývá bezpečností dětí na síti.
Z reportu vyplývá, že si děti začínají stejně jako jejich rodiče osvojovat výhody nakupování přes internet. Děti většinou stránky e-shopů jenom navštíví a žádné zboží nenakoupí, v řadě případů ale přistoupily i k naplnění a zaplacení nákupního košíku. Proto by se rodiče měli se svými potomky o online nakupování bavit. Jedině tak zajistí, že jejich děti omylem nesdělí své osobní údaje podvodníkům nebo se nestanou obětí sociálního inženýrství. Společnost Kaspersky přináší aktuální pohled na online chování dětí.
Jak statistiky odhalují, online nákupy jsou čím dál populárnější u dětí po celém světě. Jejich obliba se ale v různých koutech planety zásadně liší. Největší nárůst online nákupů a zároveň nejvyšší podíl z celkových online aktivit byl zaznamenán u dětí z Ruska a bývalých sovětských republik – 23 %. Dychtivé po online nakupování byly také děti ze Severní Ameriky (15 %), Evropy a Blízkého východu (shodně 11 %). O nákupy na e-shopech mělo zájem také devět procent dětí z Asie a Latinské Ameriky.
Ve statistikách nejvyhledávanějších online obchodníků celosvětově panuje shoda. Děti a mladiství nejraději nakupují na AliExpressu, Amazonu a Ebay. Obzvláště v případě čínského obchodu statistiky popularity každoročně narůstají. Mezi nejvyhledávanější také patří značky sportovního vybavení Nike a Adidas nebo elektroniky Apple a Samsung. Velké oblibě se těší také módní značky Gucci, Vans, Supreme, Zara a Bershka.
Je nutné ale zmínit, že fakt, že děti na internetu vyhledávají zboží a navštěvují e-shopy neznamená, že na nich hned nakupují. Ve většině případů si děti produkty jen prohlížejí nebo dávají dohromady seznam svých přání, který pak předají rodičům. Proto stoupající obliba online obchodů nemusí vést k zákazům a omezením ze strany rodičů, ale spíše ke zvýšené pozornosti a debatě o tom, s čím se mohou děti setkat a jak nepřijít o své soukromí či úspory.
"Už i děti mladší než 10 let propadli kouzlu internetu a tráví podstatnou část dne online. Není proto divu, že právě na ně cílí celá řada online obchodů. I když většinou zboží sami nenakupují, měli by rodiče o těchto jejich aktivitách vědět. Děti se totiž mohou setkat nejen s nevhodným obsahem, ale stát se oběťmi podvodníků, kteří z nich vymámí osobní a finanční údaje, nebo přímo peníze. I když existují softwarová řešení s funkcí rodičovské kontroly, měli by hlavní část odpovědnosti za ochranu dětí převzít rodiče. Důležité je bavit se s potomky o tom, co na síti dělají a být jim v tomto prostředí spíše partnerem než kontrolorem. Aby se rodiče mohli v tématice lépe zorientovat, mohou využít stránku zelenymedved.cz, která jim umožní detailněji nahlédnout na online svět svých dětí," komentuje Miroslav Kořen, generální ředitel Kaspersky pro východní Evropu.
Aby rodiče mohli minimalizovat rizika spojená s online nakupováním svých dětí, mohou se řídit následujícími doporučeními: