Zvýšený zájem dětí o online obsah z kategorií software, audio a video a e-commerce, a naopak pokles u internetových komunikačních médií a počítačových her zaznamenala během pandemických let 2020 až 2021 bezpečnostní společnost Kaspersky. Z její nejnovější studie Safe Kids zaměřené na bezpečnost dětí vyplývá, že mezi jejich nejoblíbenější aplikace během pandemických let patřily TikTok, YouTube a WhatsApp. Přičemž TikTok dosáhl takřka dvojnásobné oblíbenosti než doposud hojně preferovaný Instagram. Studie pracuje s daty za období od května 2020 do dubna 2021.
Je zřejmé, že rok 2020 byl pro současné děti velmi nezvyklý. Pandemie obrátila běžný život naruby, a to včetně školy, setkávání s přáteli a rodinou, dovolených a zábavy. Společnost Kaspersky analyzovala anonymizovaná data ze své bezpečnostní aplikace rodičovské kontroly Kaspersky Safe Kids, aby zjistila, jak se během těchto netypických měsíců změnily preference dětí při používání aplikací na zařízeních s operačním systémem Android a obecně na internetu a zda nastaly výraznější změny v různých kategoriích těchto aplikací.
Mezi nejoblíbenější kategorie aplikací, které děti během pandemie používaly nejčastěji, patřily software, audio, video (44,38 %), internetová komunikační média (22,08 %) a počítačové hry (13,67 %). Nejoblíbenější aplikací byl s obrovským náskokem před ostatními YouTube - u dětí po celém světě je stále nejpopulárnější službou pro streamování videa. Na druhém místě je komunikační nástroj WhatsApp a jako třetí se umístila oblíbená sociální síť TikTok. Do žebříčku Top 10 se dostaly i čtyři hry: Brawl Stars, Roblox, Among Us a Minecraft.
"Současné děti už od útlého věku vyrůstají s počítačovými hračkami v ruce, takže se mnohem rychleji sžijí s digitálním prostorem a zvládají nové technologie. Jsme svědky, jak se síť TikTok během krátké doby stala jednou z hlavních, jež určuje u dětí trendy, a stále si udržuje jejich zájem. Vedle toho neubyly síly ani YouTube a zůstává mezi dětmi na špičce oblíbenosti, částečně díky obrovské rozmanitosti videí – od návodných "let's play" klipů, které je provedou celou hrou, po vzdělávací lekce a videa. Když porozumíme a dokážeme analyzovat, o co se děti na internetu zajímají, pomůže nám to v tom, jak se zaměřit na bezpečnostní aspekty jejich chování. Budou-li rodiče vědět, jaké druhy hudby jejich dítě poslouchá, jaké má oblíbené bloggery, nebo jaké hry hraje, můžou posílit vzájemnou důvěru a vztahy. Můžou třeba natočit video pro TikTok společně. Navíc díky tomu můžou rodiče dětem víc pomoci, aby se samy chránily před případnými hrozbami, které na ně číhají v online světě," říká Anna Larkina, odbornice na analýzu webového obsahu ve společnosti Kaspersky.
Pokud chcete, aby si vaše děti z internetu odnášely především pozitivní zážitky, řiďte se několika doporučeními společnosti Kaspersky.