S chystanou změnou loterijního zákona se čeští poskytovatelé intenetu mají stát zodpovědní za to, na jaké weby se dostanou jejich uživatelé. Budou mít povinnost odfiltrovat "ty špatné weby" a hrozí jim pokuty v případě, že odfiltrují weby špatně. Zákon se chystá do sněmovny 21. 6. a zdánlivě neškodný článek v něm dává "provozovatelům elektronických prostředků" povinnost cenzurovat "hazardní stránky". Pokuta může v případě porušení této povinnosti dosáhnout až 10 milionů korun.
Záměr postihnout a zamezit nelegální internetový hazard je sám o sobě asi v pořádku. Nicméně je navrhovaný zákon samozřejmě děravý jako řešeto, je dost nekonkrétní a v mnoha místech přímo nabitý absurditami. Umístění reklam na internetové herny či sázkové kanceláře například na fotbalových či hokejových stadionech je naprosto v pořádku - koneckonců to se sportem přímo souvisí. Nicméně pokud se vyvěšený bilboard dostane v průběhu přímého přenosu na obrazovky televizí, bude stanice, která přenos vysílá, totálně v háji a bude ji hrozit pokuta. Velice podobné je to i s kontextovou reklamou - například Google Adsense poskytuje možnost uživatelům z celého světa zadávat inzerci, která je pak zobrazována na jiných (partnerských) webech. Takže se může stát, že česká firma XY zobrazuje na svém webu tyto Google reklamy (samozřejmě za podíl ze zisku na této reklamě). Pokud si ale takto nějaké kasino zadá na Google reklamu, může se zobrazit na stránce firmy XY a pak se stane co? Firma dostane pokutu :)) Přitom samotné zadávání reklamy není nezákonné a ani nelze v česku nijak ovlivnit - pravidla se určují na mezinárodní úrovni a nějací čeští rádoby zákonodárci s tímhle nehnou, ani kdyby se na hlavu stavěli... Jasné samozřejmě není ani technické provedení.
Budeme tedy jistě všichni zvědaví, jak tato zajímavá situace dopadne :))