Jak algoritmy vybírají obsah?
Algoritmy analyzují obrovské množství dat o každém uživateli a na základě vašeho chování a preferencí určují, co by asi bylo nejrelevantnější. Například vyhledávače jako Google řadí webové stránky tak, aby odpovídaly vašemu dotazu, zatímco platformy jako TikTok nebo YouTube doporučují videa přizpůsobená vašim zájmům. Zdá se to být skvělé, protože vždy najdeme přesně to pravé pro sebe? Stejně jako u jiných věcí: výhody jsou často doprovázeny potenciálními riziky.
Jaké jsou cíle algoritmů?
Personalizovaný obsah vs. informační bubliny
Personalizace však může také vést k efektu, který nazýváme "echo chambers". To znamená, že vidíte jen ozvěny vašich vlastních názorů a nejste už konfrontování s jinými. Ve fyzickém světě se běžně diskutuje o jiných názorech, online ale dostanete častěji to, co už máte rádi. Potíž je v tom, že právě takto se formuje to, co považujeme za normální a žádoucí. Ještě výraznější dopad to může mít u dětí a dospívajících, kteří si názory teprve utvářejí. Navíc mohou algoritmy sociálních sítí zesilovat extremistický obsah, jako jsou misogynní příspěvky, normalizující diskriminační ideologie a podobně.
Podpora nadužívání
Platformy jako TikTok a Instagram používají algoritmy, aby udržely uživatele aktivní co nejdéle. Takže jim nabízí atraktivní obsah. Podle různých studií může nadměrné používání sociálních sítí souviset se zhoršením pozornosti. Zároveň se algoritmy nabízením takového obsahu mohou podílet na vzniku nadužívání nebo dokonce závislosti.
V případě dětí přispívají ke zhoršení duševního zdraví. Je také prokázáno, že mají vliv na sebevědomí a sebe hodnocení. U dospělých se tyto efekty projevují také, ale méně výrazně.
Riziková inzerce
Bohužel algoritmy neumějí odhalit podvody. Takže se často setkáte s malvertisingem. Tedy typem reklamy, která odkazuje na falešný obchod, formulář či stránku. Typicky je cílem útočníků vylákat z vás peníze nebo data. Nejčastěji se setkáte s obrovským výprodejem, slevou nebo nabídkou lákavé investice – tedy věcmi, kterým se těžko odolává. Jde o metodu sociálního inženýrství, která manipuluje naše emoce a pak je použije proti našemu zdravému rozumu.
Jak získat algoritmy na svou stranu?
Sociální sítě nejsou dobročinný projekt, který by vás měl sbližovat s lidmi a blízkými. Je to mnohamiliardový byznys, kde jde o to udržet nás co nejdéle online. Jednou z cest, jak to dělat, je zobrazovat vám čím dál extrémnější obsah, který prostě zaujme. Pokud si jste vědomi, že to, co vidíte, je jen výsledek chladnokrevné manipulace, máte z půlky vyhráno. Je na místě kriticky přemýšlet nad tím, co vidíme a proč.
Algoritmy ale můžete také ovlivnit. Platformy obvykle poskytují nástroje jako tlačítka "Chci vidět méně tohoto" nebo možnosti sledovat různé účty. Pokud vám něco připadá za hranou, prostě to vypněte a naopak sledujte věci, které vám dělají radost.
Aktivně sledujte i názorové skupiny, se kterými úplně nesouhlasíte. V offline světe jsme s jinými názory konfrontováni denně. To, že nás sociální sítě uzavírají do informačních bublin, nám v důsledku škodí.
Algoritmy jsou navrženy tak, aby udržely uživatele zapojené. Všichni snadno ztrácíme u našich profilů pojem o čase. Naše telefony obvykle umí nastavit časový limit pro používání nějaké aplikace. Obzvláště dospívající mohou snadno sklouznout k nadužívání a závislosti a toto nastavení je vynikající preventivní krok.
Zdroj: dvojklik.cz